De eerste 100 dagen van Cees Hannema, Omoda

Cees Hannema is sinds april 2022 Head of Marketing bij Omoda. Bij deze fashionretailer met 33 fysieke winkels en een online aanwezigheid in zes Europese landen mag hij de stevige groeiambities mede helpen realiseren. Cees brengt hiervoor jarenlange ervaring mee op het gebied van digitale marketing en e-commerce bij onder meer Unilever en Jumbo. In gesprek met Derek van Essen en Astrid Jacobs vertelt Cees over zijn eerste 100 dagen bij Omoda.

eerste-100-dagen-van

Wat viel je het meeste op tijdens je eerste dag?
De stap van een grote corporate naar een veel kleiner familiebedrijf is groot. In tegenstelling tot een corporate is er bij Omoda zoveel warmte en hartelijkheid van alle mensen. Iedereen neemt de tijd om te vragen hoe het met je gaat en wat je in je nieuwe rol komt doen – er heerst echt een familiegevoel. Aan de andere kant merk je ook dat het qua processen wat minder strak geregeld is dan ik bij vorige werkgevers gewend was. Er zijn minder procedures, maar dat geeft je ook meer vrijheid en ruimte hebt om zelf zaken te bepalen.

Wat trok jou in dit bedrijf en deze rol aan?
Het zelf aan de knoppen zitten en sneller resultaten boeken was een belangrijke motivatie om deze stap te zetten. Ik heb daarnaast veel affiniteit met de fashionbranche en voelde me enorm aangetrokken door de grote ambities van Omoda. We willen hard groeien en zijn daarvoor op zoek naar de juiste mensen, dat is ook een van mijn taken. Ook merkte ik dat er een goede klik was met Jan Baan, de CEO. Ik geloofde daarmee niet alleen het verhaal van Omoda, maar ook in de mensen die het waar moeten gaan maken.

‘De manier waarop ik door het hele bedrijf ben ontvangen is echt fantastisch, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt’

Welke impact heb je in je eerste 100 dagen bij Omoda kunnen maken?
Ik heb deze eerste periode vooral gebruikt om heel erg goed te luisteren. De manier waarop ik door het hele bedrijf ben ontvangen is echt fantastisch, zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. De eerste 4 weken waren er elke dag introductiegesprekken voor me ingepland. Ik heb in de winkels gewerkt, in de distributiecentra, aan de telefoon gezeten bij de klantenservice, en dat heeft me enorm geholpen om het hele bedrijf te leren kennen.

Ook heb ik één-op-één gesprekken met alle 26 medewerkers uit mijn team gevoerd, en veel met Jan gezeten om de plannen voor de toekomst te bespreken. Op basis daarvan heb ik de strategie voor de komende jaren op papier gezet. Hoe gaan we ons merk positioneren en onze propositie verder ontwikkelen, welke investeringen zijn er nodig en hoe moet de organisatie er nu en in de toekomst uitzien – dat soort vraagstukken. Nu we dat allemaal klaar hebben, kunnen we accelereren.

‘Ik heb in de winkels gewerkt, in de distributiecentra, aan de telefoon gezeten bij de klantenservice, en dat heeft me enorm geholpen om het hele bedrijf te leren kennen’

Wat heb je geleerd in de eerste 100 dagen?
Als je bij een grote organisatie werkt en je hebt een goed idee, moet je eerst een paar hordes over voordat je er echt mee aan de slag kan. In deze rol sta ik veel meer in de wind: als ik een beslissing neem, dan is dat 100 procent mijn beslissing. Daar krijg ik veel energie van, maar het is ook spannend. Want wat als je de verkeerde beslissing of keuze maakt? Het is daardoor wat meer ondernemen dan in mijn vorige functies het geval was en daar hoort nu eenmaal bij dat je soms op je gut feeling beslissingen neemt.

Onze CEO is al langer gewend om zo te werken, en dat zorgt voor een interessante dynamiek. Ik probeer hem af en toe ervan te overtuigen dat we soms een pas op de plaats moeten doen en ergens nog een nachtje over moeten slapen. Daar staat tegenover dat wij iedere dag duizend beslissingen moet nemen en daarom redeneert dat we soms ook niet zo moeilijk moeten doen. Want wat als het allemaal gewoon goed uitpakt? Daar leer ik dan weer van.

‘Omoda is al in 2007 begonnen met het online verkopen van schoenen. Ter vergelijking: Zalando begon een jaar later’

We leven momenteel in een digitaal snel veranderende wereld, hoe komt dat terug in jouw rol?
Digitalisering zit echt in de haarvaten van ons bedrijf. Omoda is al in 2007 begonnen met het online verkopen van schoenen. Ter vergelijking: Zalando begon een jaar later. Maar naast onze grote online aanwezigheid, zijn we ook een fashion retailer met fysieke winkels. Dat zorgt ervoor dat we niet alleen de aandacht op digitalisering moeten hebben. We zijn namelijk op dat gebied al hartstikke ver en het is juist de combinatie van on- en offline die zo belangrijk voor ons is. Dat zie je ook in de praktijk: als we ergens een nieuwe winkel openen, zien we de online verkoop in die regio óók stijgen.

De eerste 100 dagen zitten erop. What’s next?
We staan aan de vooravond van nog veel meer moois. Ik geloof echt in onze propositie, dat is ook de reden dat ik het veilige nest heb verlaten om hierin te stappen. Ik ben heel dankbaar en blij dat ik aan de grote ambities van Omoda mee mag bouwen. Zo zijn we bijvoorbeeld vorig jaar naast schoenen ook kleding gaan verkopen en recentelijk ook met kinderkleding begonnen. De nieuwe stappen die op de planning staan, zijn veelbelovend. Ik kijk er erg naar uit om daar mijn steentje aan bij te dragen.

Fotografie: Pieter Bas Bouwman