Dave Pieters is per 1 mei 2023 gestart als CEO van Bastion Hotels. Hij neemt ons mee in hoe hij zijn eerste 100 dagen heeft ervaren. “Het komt er in feite op neer dat je meer luistert dan praat en dat is, zeker in het begin, helemaal niet verkeerd.” Dave heeft een schat aan ervaring uit de internationale B2B en retailmarkten. Hij was manager bij onder andere Ahold-Delhaize, Hoogvliet, Aldi, Nike en Pontmeijer. In mei begon hij bij de grootste zelfstandige hotelketen van Nederland, Bastion, een benoeming door de Consumer practise van Ebbinge.
Wat viel je het meeste op tijdens je eerste dag?
Als je wisselt van baan, is het eerste dat opvalt altijd de mensen met wie je het moet gaan doen. Ik zeg altijd: als er morgen niemand meer naar zijn werk gaat, heb je een lege huls. Dus begon ik ook hier met kijken ‘wie doet wat’ en ‘wie is wie’. Wat Bastion heel scherp kenmerkt, is dat we niemand te veel hebben rondlopen. De functies zijn zeer scherp gedefinieerd. Dat zorgt ervoor dat je met een relatief klein team snel kan schakelen en met veel focus het bedrijf kan runnen.
Wat sprak je aan in deze rol en het bedrijf om deze overstap te maken?
Ik heb lang in de supermarktwereld rondgelopen en wilde wel eens een ander vak leren. Ik heb vroeger, in mijn studententijd, veel in de horeca gewerkt en die twee ervaringen, horeca en supermarkten, kon ik hier mooi combineren. Bastion is een filiaalbedrijf en erg economy-gedreven. Dat betekent dat er zeer centraal en op het scherpst van de snede wordt aangestuurd, dat past heel erg bij de retailwereld. Ik had dus echt het gevoel dat ik wat kon toevoegen én wat kon leren.
‘Van een wat luxere omgeving waarin veel zaken voor mij werden gedaan, doe ik nu bijna alles zelf. En dat is eigenlijk veel leuker, omdat je veel dichter op de business zit.’
Wat is het grootste verschil met je vorige werkgever(s)?
Dat was veel meer corporate. Met een luxe hoofdkantoor en een personal assistent. Dat heb ik nu niet, ik plan mijn eigen agenda in. En dat kan ook prima. Van een wat luxere omgeving waarin veel zaken voor mij werden gedaan, doe ik nu bijna alles zelf. En dat is eigenlijk veel leuker, omdat je veel dichter op de business zit. De ene keer heb je het over kleine zaken en dan over een investering van een paar miljoen. Die dingen wisselen elkaar heel snel af. Vanmorgen had ik het over een investering in een nieuw softwaresysteem, maar een half uur later stond ik te helpen om een vastgelopen vrachtwagen van het terrein af te krijgen. Dat hele praktische, gecombineerd met die lange termijn horizon, maakt het zo leuk.
We zijn als hotel enorm gast-gedreven, ik ga op maandag en dinsdag na kantoortijd vaak even de hotels in om te kijken hoe het er daaraantoe gaat. En als het dan druk is of er is iemand ziek, dan loop ik even mee, dat doen we hier allemaal. Als we werk zien, pakken we het op. Maar als ik heel vaak hetzelfde issue zie, ga ik wel nadenken over hoe dat komt en of het handiger kan.” Dat is mijn tweede natuur.
Is dat wat Bastion uniek maakt?
Ja, bij Aldi was het bijvoorbeeld ook wel zo, maar dat is lang niet overal het geval. Niet iedereen kan zich zo over beide assen heen bewegen; de directiekamer én de werkvloer. Je moet je hier van hoog tot laag, van veel tot weinig en van langzaam tot snel kunnen bewegen. Dat is een unieke dynamiek die ik heel erg leuk vind. Binnen Bastion zijn we extreem wendbaar en plat georganiseerd. We kunnen het bedrijf bij wijze van spreken binnen een dag omdraaien en een nieuw idee uitvoeren. En als het niet werkt, draaien we het ook zo weer terug. Dat houdt de vaart erin en zorgt ervoor dat we steeds vernieuwen en onze gasten steeds beter van dienst kunnen zijn. Dat is belangrijk, want de wereld verandert snel, dus daar moet je snel op in kunnen spelen. Ik kan hier één op één schakelen met de DGA en we krijgen hierdoor dingen heel snel voor elkaar.
Wat ook heel leuk is, is dat onze eigenaar en oprichter van Bastion Hotels, inmiddels 74 jaar, Maik Willems, Parijs-Dakar gaat rijden. Dat doet hij al tien jaar en is best wel heel stoer. We zijn daar trots op met zijn allen en gebruiken het ook in de marketing naar bijvoorbeeld onze gasten. Het leeft enorm binnen de organisatie maar ook in de hotels, en dat is heel erg gaaf. Het past ook bij ons. We doen alles een beetje anders, zijn een tikkeltje rebels en doen precies waar we zelf zin in hebben en als het kan met tempo.
Ik heb heel jong al geleerd dat ik niet ergens wat van moet vinden als ik het nog niet helemaal begrijp. Het komt er in feite op neer dat je meer luistert dan praat en dat is, zeker in het begin, helemaal niet verkeerd.
Wat zijn de belangrijkste dingen die je geleerd hebt in de eerste 100 dagen?
Het is de aard van het beestje dat je snel geneigd bent om ergens wat van te vinden, terwijl je soms beter even op je tong kunt bijten. Het duurt een maand of zes voordat je een beetje weet hoe de hazen lopen en hoe de boel in elkaar zit. Pas na pak ‘m beet een jaar kun je alles echt doorgronden, als je alle cycli van een jaar hebt doorlopen. Ik heb heel jong al geleerd dat ik niet ergens wat van moet vinden als ik het nog niet helemaal begrijp. Het komt er in feite op neer dat je meer luistert dan praat en dat is, zeker in het begin, helemaal niet verkeerd.
Welke impact heb je in die eerste 100 dagen kunnen maken bij Bastion?
Ik kan het bedrijf verder brengen op basis van wat er al staat. Soms wat anders, soms wat moderner, niet per se beter of slechter, maar aanvullend voortbouwend op een ijzersterk fundament. Mijn team staat er heel open en enthousiast in, mensen gaan graag mee in verandering. We hebben vrij snel een aantal grote veranderingen doorgevoerd, daar plukken we binnenkort de eerste vruchten van, dat is ontzettend leuk. Zo heb ik samen met het team het proces van de schoonmaak beter gestroomlijnd door eerst eens twee dagen zelf te gaan schoonmaken en vervolgens alle stappen van het proces tegen het licht te houden. Dat gaat om heel basale dingen, maar die wel duizenden keren per dag gebeuren, zoals deuren die niet meer automatisch achter je dicht vallen maar open blijven staan, zodat onze medewerkers van de huishouding er makkelijker doorheen kunnen met gebruik van een deurstop. Als je ziet dat het aanpassen van zulke kleine dingen veel voordeel oplevert, dáár krijg ik energie van.
Hoe komt digitalisering terug in jouw rol?
Dat komt vooral terug in de klantreis. Gasten willen steeds sneller en makkelijker kunnen reserveren, maar ook elektronisch in- en uitchecken, digitale communicatie, supersnel wifi, enzovoorts. Dat zijn allemaal zaken waar we over nadenken en die we implementeren in de gastreis en onze werkmethodes. We willen voorop blijven lopen om de beste beleving te kunnen bieden. En door onze wendbaarheid kunnen we dat ook. Zo vonden we onlangs dat onze tv’s niet meer van deze tijd waren, dus hebben we een paar duizend 55 inch smart tv’s aangeschaft. Zoiets kunnen we snel regelen bij Bastion.
Je hebt 100 dagen achter de rug. Wat is je droom, je visie?
Ik heb een interne slogan en dat is: de gewone dingen goed doen. Dat is het motto waarlangs we ons bedrijf runnen. We doen geen gekke dingen, maar wat we doen, moet heel goed voor elkaar zijn. We willen een 8 zijn, maar geen 9. Een 9 kost te veel, maar die 8 moeten we prima kunnen halen. We zijn een oer-Hollandse hotelketen. ‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ zit heel erg in ons DNA en dat vinden onze gasten ook fijn. Een goed bed, een warme douche en een lekkere hap eten. Daar zijn we goed in en hebben we in de zakelijke markt een leidende positie in. Dat is het spel dat we spelen.
Fotografie: Pieter Bas Bouwman