Jouri Schoemaker: ‘Als grote bedrijven ons kopiëren is ons doel bereikt’

Ebbinge stelt leiders van vandaag en morgen de vragen die er echt toe doen. Deze keer Jouri Schoemaker, oprichter en CEO van Pieter Pot én winnaar van de Changemaker Impact Award 2021 van Change Inc.

echte-vragen

Wat was je eerste baantje?
Met een oude versterker van mijn vader, twee discmans en een mengpaneel verhuurde ik mezelf als DJ, aan het einde van mijn basisschooltijd. In het begin vroeg ik niets, toen een paar tientjes, later vijftig euro. Ik kocht dat mengpaneel dromend dat het zou werken. Daar is het ondernemen voor mij begonnen. De magie van een idee werkelijk realiseren heb ik toen ontdekt.

Hoe leg je aan een kind uit wat je doet?
We zijn een online supermarkt die je boodschappen voornamelijk in glazen potten bezorgt. De potten nemen we ook weer mee terug, om ze te wassen en opnieuw te gebruiken. Bij Pieter Pot hebben we deze zomer de mijlpaal bereikt dat we sinds onze oprichting drie miljoen verpakkingen bespaard hebben. Martijn Bijmolt en ik zijn het bedrijf 2,5 jaar geleden letterlijk met z’n tweeën op een zolderkamer begonnen. Nu werken er honderd mensen bij ons, hebben we ruim 30.000 klanten en een maandelijkse omzet van één miljoen euro.

Wat wil je veranderen aan de status quo?
Het verpakkingssysteem van nu is ingericht op eenmaligheid. Ook recyclen kost enorm veel energie. De ideale oplossing is hergebruik. We proberen te bewijzen dat dit beter werkt door het eerst zelf te doen. Met elke uitdaging die we overwinnen bouwen we een systeem dat er niet alleen is voor onszelf maar ook voor anderen: een infrastructuur voor de verpakkingsvrije keten. Als het gekopieerd zou worden door grotere bedrijven, zelfs als dit zou betekenen dat wij niet meer bestaan, dan kan ik gelukkig sterven. Wat dat betreft gaat impact boven ons bestaansrecht.

‘Als het gekopieerd zou worden door grotere bedrijven, zelfs als dit zou betekenen dat wij niet meer bestaan, dan kan ik gelukkig sterven. Wat dat betreft gaat impact boven ons bestaansrecht’

Denken jullie investeerders er ook zo over?
Zij hopen natuurlijk een goed rendement te maken en zullen altijd strategisch kijken waar er geld te verdienen valt. Die mogelijkheid gaat er altijd zijn omdat wij het verst en het snelst rennen. Tot nu hoe hebben we investeringsrondes gedaan om onze businesscase te kunnen bewijzen. Zodra we winstgevend worden kunnen we echt disruptive zijn. We willen bewust anderen aansteken. A-merken zoals Heinz en de Ruyter staan op het punt speciaal voor ons hun ketchup en hagelslag in herbruikbare bulkverpakkingen te leveren. De wasstraat die we hebben gebouwd voor onze potten kan potentieel ook worden gebruikt door andere bedrijven die de switch naar verpakkingsvrij maken.

Waar lig je van wakker?
Op dit moment zijn er zorgwekkende veranderingen in de voedselmarkt maar ook de financiële markten. De investeringswereld is voorzichtig geworden, op een moment dat wij nog afhankelijk zijn van extern kapitaal. Om onze runway te verlengen, de periode dat we zonder extra kapitaal verder kunnen, hebben we afscheid van mensen moeten nemen. Dat was geen leuke exercitie. We zullen voor het einde van het jaar nog een investeringsronde moeten doen. Onze expansieplannen moeten we wat bescheidener houden, we denken nu eerst aan de Benelux. Maar over 1,5 jaar kan de wereld er weer heel anders uitzien en kunnen we hopelijk inzetten op het introduceren van Pieter Pot in heel West-Europa.

Hoe ontstond het idee voor Pieter Pot?
Het eureka moment was de vondst van het probleem. De duurzame keuze, verpakkingsvrij boodschappen doen, was nog niet makkelijk en verleidelijk. Denk aan hoe Tesla elektrisch rijden verleidelijk heeft gemaakt. Ik heb er mijn scriptie voor de Master Strategic Product Design aan TU Delft aan gewijd. Nog tijdens mijn studie zijn Martijn en ik het bedrijf gestart. We hadden al een website voordat we überhaupt potten hadden en bezorgden in het begin zelf met een bakfiets in Rotterdam.

‘We hadden al een website voordat we überhaupt potten hadden en bezorgden in het begin zelf met een bakfiets in Rotterdam’

Hoe zijn jullie op de naam gekomen?
Eerst heetten we Puur Bezorgd. Maar we wilden een speels merk. Op een weekend met vrienden vroeg ik steeds om even te brainstormen over namen. Toen kwam mijn vriend Jochem met Pieter Pot, knipogend naar Pieter Post. De naam bleek één van onze beste beslissingen. Ook al kwam uit een onderzoekje dat potentiële klanten er niks aan vonden. Dat laat zien dat je niet alles vooraf kunt valideren.

Uit wat voor nest kom je?
Mijn ouders werken in het onderwijs, mijn moeder op de basisschool en mijn vader op de middelbare school. Thuis hadden we altijd scherpe discussies. Het talent wat ik heb voor presenteren, wat heel belangrijk is bij ondernemen, heb ik van hen.

Wanneer is je leiderschap het meest op de proef gesteld?
De afgelopen weken [in de vroege zomer van 2022] waren heftig vanwege de pijnlijke snijronde die we moesten aankondigen. We moeten omschakelen naar stabielere groei met een kleiner team. Toch is er bij onze medewerkers begrip dat dit beter is voor Pieter Pot, doordat we al langer heel transparant naar hen zijn. Elke week delen we de bedrijfsresultaten in een kick-off met het hele bedrijf. Helemaal uit het niets kwam het dus niet. Ik heb mijn best gedaan het team zo goed mogelijk mee te nemen in de nieuwe situatie.

Van welke misstap of vergissing heb je het meest geleerd?
Na het eerste half jaar hadden Martijn en ik een dieptepunt bereikt. We bezorgden nog zelf, maakten verlies en hadden al ons spaargeld erin zitten. Toen besloten we de bezorging te gaan uitbesteden, zodat we heel Nederland konden bedienen. Zo hadden we wel een schaalbaar concept om investeringen mee aan te trekken. In die overgang waren we wanhopig op zoek naar een derde persoon. Met hem hebben we heel veel problemen gehad. Onze advocaten zeggen dat we in het begin alle typische startup-uitglijders hebben gemaakt. Het aantrekken van een verkeerde co-founder, beloftes over niet-verwaterende aandelen, noem maar op. Ik geloof heilig in learning by doing. Die fouten zal ik nu niet meer maken. Waar ik ook veel aan heb: sparren met andere startup-ondernemers. Zoals de oprichters van Swapfiets en Otrium, dat zijn ook jongens van onze leeftijd.

‘Onze advocaten zeggen dat we in het begin alle typische startup-uitglijders hebben gemaakt’

Heb je er weleens aan gedacht om een boek te schrijven?
Soms heb ik het gevoel dat elke ondernemer een boek met tips en trucs schrijft. Terwijl het succes van veel bedrijven voor een groot deel afhangt van geluk en timing. Ook al zit ik nu met Pieter Pot in een spannende rollercoaster, ik twijfel of het uniek genoeg is voor een boek. Af en toe schrijf ik met plezier een column. Voor Trouw, De Ondernemer en laatst ook in een bijlage van Het Financieele Dagblad. Mijn laatste column gaat erover dat een idee niets waard is. De uitvoering, dat is de crux.

Door: Ebele Wybenga
Fotografie: Pieter Bas Bouwman